+48 71 310 05 00 info@amkl.edu.pl

dr hab. Aleksandra Kubas-Kruk

Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalny w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu prof. Danuty Paziuk-Zipser.

Doskonaliła swoje umiejętności na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu. Wielokrotnie wyróżniana śpiewaczka otrzymała m.in. I Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Salomei Kruszelnickiej we Lwowie, Nagrodę Specjalną na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Tuluzie, I Nagrodę i Nagrodę Specjalną na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, jak również I Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Karola Szymanowskiego w Łodzi. Ponadto otrzymała Nagrodę Specjalną na Międzynarodowym Konkursie Toti dal Monte w Treviso oraz Nagrodę Publiczności na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Malmӧ.

Została wyróżniona Nagrodą Jana Kiepury w kategorii Najlepsza Śpiewaczka, Wrocławską Nagrodą Muzyczną, Nagrodą Prezydenta Wrocławia za „Promowanie Wrocławia na polskich i międzynarodowych scenach operowych” oraz odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” nadaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest również laureatką nagrody Iuvenes Wratislaviae przyznawaną za wybitne osiągnięcia naukowe przez Polską Akademię Nauk.

Jej profesjonalny debiut operowy miał miejsce w Operze Wrocławskiej jako Gilda w Rigoletto Verdiego. Jej debiut międzynarodowy jako Kunegunda w Kandydzie Bersteina odbył się  w teatrach w Lucca, Ravennie, Livorno i Pizie. W Teatrze Bolshoi w Moskwie debiutowała jako Królowa Szemachańska w Złotym Koguciku Rimskiego-Korsakowa, a następnie wystąpiła tam jako Królowa Nocy w Czarodziejskim Flecie Mozarta oraz jako Ogień, Księżniczka i Słowik w Dziecku i czarach Ravela. W operze w Bonn wzięła udział w tytułowej partii w Lakme Delibes’a.

Stała współpraca z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie rozpoczęła się w 2015 roku, gdzie Aleksandra zadebiutowa jako Gilda w Rigoletto. W Badisches Staatstheater Karlsruhe wystąpiła na Międzynarodowym Festiwalu Händlowskim jako Sigismondo w operze Arminio (2017). W sezonie 2016-2017 wykonała następujące partie: Konstancja w Uprowadzeniu z seraju Mozarta w Opera de Toulon (Lazurowe Wybrzeże), Gilda i Amina (La Sonnambula Belliniego) w Teatro Verdi w Trieście.

W sezonie 2017-2018 wystąpiła jako Violetta Valery w operze La Traviata Verdiego w Teatro di San Carlo w Neapolu oraz w tytułowej roli  Lucia di Lammermoor w Teatro Verdi w Trieście. U boku Anne Sophie von Otter zaśpiewała partię Kunegundy w Kandydzie Bernsteina w Filharmonii Narodowej na zakończenie sezonu, natomiast u boku Jose Cury wystąpiła tam w koncercie Noworocznym. Zadebiutowała również w Concertgebouw w Amsterdamie w tytułowej partii opery Rimskiego-Korsakowa Złoty Kogucik. 

Polska sopranistka w sezonie 2018-2019 kreowała jedną ze swoich ulubionych ról – Gildę w operze Rigoletto G. Verdiego w teatrach operowych: Novary, Sassari, Warszawy (TWON), Poznania i Wiesbaden. Debiutowała również w Tokio (Tokyo Opera City Concert Hall) i w Zurychu (Tonhalle oraz Opernhaus). W męskiej roli Primislao w operze Vinciego Gismondo, re di Polonia wystąpiła w Theater an der Wien, na festiwalu All’Improviso w Gliwicach oraz w Tschaikovsky Hall w Moskwie. Jako Morgana w Alcinie brała udział w Festiwalu Händlowskim w Karlsruhe (2018, 2019).