+48 71 310 05 00 info@amkl.edu.pl

dr hab. Tomasz Pruchnicki

W latach 1996-2000 studiował na Wydziale Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W 2001 roku otrzymał dyplom ukończenia studiów na Wydziale Wychowania Muzycznego i rozpoczął studia na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w klasie saksofonu Janusza Brycha.

Jest laureatem wielu nagród, m.in. :

  • wyróżnienie za interpretację standardu jazzowego „Jazz nad Odrą”, Wrocław 2000,
  • nagroda indywidualna jako solista „Jazz Juniors”, Kraków 2001,
  • wyróżnienie dla najlepszego solisty „Krokus Jazz Festiwal”, Jelenia Góra 2002,
  • z Big Bandem AMKL dwukrotnie zdobył Grand Prix festiwalu Big Bandów w Nowym Tomyślu (2002, 2003),
  • nagroda dla najlepszego instrumentalisty festiwalu w Nowym Tomyślu (2003),
  • laureat nagrody specjalnej za aranżację „Jazz nad Odrą 2004” we Wrocławiu,
  • z zespołem JWP.org otrzymał wyróżnienie na festiwalu „Bielska Zadymka Jazzowa 2004”,
  • z zespołem Acoustic Jazz Quartet (Tomasz Pruchnicki, Dominik Wania, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz) wygrał konkurs „Rura-Live 2005” we Wrocławiu,
  • w latach 2003-2005 był stypendystą Ministra Kultury.

W roku 2005 otrzymał tytuł magistra sztuki na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Tytuł pracy dyplomowej: Dobór właściwego ustnika w kontekście kształtowania indywidualnego brzmienia w grze na saksofonie.

W roku 2010 otrzymał stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka, specjalność saksofon jazzowy, nadany Uchwałą Rady Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Tytuł rozprawy doktorskiej: Elektroniczne przetwarzanie dźwięku narzędziem poszerzającym środki wyrazu saksofonisty i kompozytora realizującego indywidualnie lub z zespołem utwory muzyczne w estetyce jazzowej. W 2018 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego.

Brał udział w realizacji projektów o wysokim prestiżu artystycznym m.in.:

  • 2004 roku wraz z trębaczem Adamem Lepką założył szesnastoosobową Orkiestrę Niskobudżetową i opracował dla niej cykl utworów Franka Zappy. W październiku 2004 roku uczestniczył w jej koncercie, odbywającym się w Studiu im. W. Lutosławskiego i transmitowanym w Programie I Polskiego Radia, a następnie w roku 2005 na festiwalu ZAPPANALE w Bad Doberan w Niemczech.
  • w roku 2005 nagrał płytę z zespołem Quintessence Eryka Kulma pt. ”Back to The Presence”.
  • koncertował z zespołem Jacka Kochana  AJEE (Acoustic Jazz In Electronic Environment),
  • w marcu 2007 w Studiu im. Witolda Lutosławskiego, wykonał utwór “Lipps” Krzysztofa Knittla na trio jazzowe (Zbigniew Wegehaupt – kontrabas, Jacek Kochan – perkusja, Tomasz Pruchnicki – saksofon tenorowy) i orkiestrę symfoniczną (Polska Orkiestra Radiowa pod dyr. Wojciecha Michniewskiego)
  • nJa Jagody Szmytki (w ramach projektu Do Połowy Muzeum Narodowe, Wrocław 2007)
  • “Niebo Gwiaździste”– Krzysztof Knittel, Tadeusz Sudnik, Hans van Koolwijk, Tomasz Pruchnicki, (XVfestiwal AudioArt,Warszawa, CSW Zamek Ujazdowski, grudzień 2007),
  • koncert z własnym kwartetem na festiwalu J’n’O 2015 połączony z premiera płyty “Gnomonika”
  • udział w Koncertach Nikola Kołodziejczyk Orchestra roku 2015 na festiwalach Hanza Jazz Festiwal w Koszalinie, Jazz na wsi IV Ogólnopolski Festiwal Improwizacji i Interpretacji Jazzowej w Chodowie, w roku 2016 Enter Enea Festival w Poznaniu,
  • koncert z Yarosz Organ Trio na festiwalu J’n’O 2016,
  • koncert Dianne Reeves i NFM Filharmonia Wrocławska 2016,
  • Polish Jazz Showcase – Europejska Konferencja Jazzowa 2016 NFM – Nikola Kołodziejczyk Instant Ensemble

Brał udział  m.in. w warsztatach klarnetowo-saksofonowych w ZSM I i II st. im. K. Komedy w Ostrowie Wielkopolskim, w latach 2012, 2013, 2014, dając wykłady dotyczące gry na saksofonie, improwizacji i aranżacji. W roku 2019 prowadził warsztaty w ramach Europejskiego Forum Saksofonowego.

W roku 2015 nakładem wytwórni JBRecords ukazała się płyta Kwartetu Tomasz Pruchnickiego pt.”Gnomonika”,

zespół tworzą:
Tomasz Pruchnicki – saksofony, okaryna, elektronika, kompozycje, aranżacje
Marek Kądziela – gitara elektryczna, elektronika
Grzegorz Piasecki – kontrabas
Wojciech Buliński – perkusja

W roku 2016 wziął udział w nagraniu albumu Yarosh Organ Trio (Przemysław Jarosz – perkusja, lider, Kajetan Galas – organy Hammonda), wydanej nakładem wytwórni V-Records, a następnie w roku 2018, kolejnej płyty tego zespołu pt. “Alterakcje”, wydanej nakładem wydawnictwa Akademii Muzycznej we Wrocławiu, tym razem z gościnnym udziałem wokalistki Katarzyny Mirowskiej.

Współpracował m.in. z takimi artystami jak :

Krzysztof Knittel, Roby Lakatos, Leszek Możdżer, Nikola Kołodziejczyk, Tadeusz Sudnik, Hans van Koolwijjk, Zbigniew Namysłowski, Eryk Kulm, Piotr Wojtasik, Robert Majewski, Jan Pilch, Zbigniew Wegehaupt, Jacek  Kochan, Polska Orkiestra Radiowa pod dyr. W.Michniewskiego, Dianne Reeves i NFM Filharmonia Wrocławska, Marcin Mirowski, Aleksander Mazur, The Film Harmony Orchestra,Bartosz Pernal, Artur Lesicki,  Dominik Wania,  Jacek i Wojtek Fedkowicz, Adam Lepka,Piotr Dziubek, Łukasz Perek, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz, Kajetan Galas, Dawid Fortuna, Adam Kowalewski, Szymon Klima, Andrzej Święs, Andrzej Zielak, Paweł Tomaszewski, Robert Murakowski, Paweł Kaczmarczyk, Jacques Kuba Seguin (CA), Maciej Adamczak, Łukasz Żyta, Łukasz Poprawski.